Prohlédněte si blog v dynamickém zobrazení, např. Classic, Magazine, Sidebar, či Timeslide

čtvrtek 23. srpna 2012

Jak jsem se pokoušel vrátit MS Windows aneb trnitá cesta k notebooku bez OS Windows

V červnu tohoto roku jsem na serveru root.cz publikoval svůj komplexní článek, rozdělen do těchto tří dílů seriálu, o problematice vrácení  (refundace) nechtěné licence MS Windows, která mi byla vnucena při koupi notebooku od společnosti ACER.

Články seriálu se v zápětí staly nejčtenějšími a nejdiskutovanějšími články na serveru. Myslím, že je to téma velmi zajímavé a aktuální pro většinu lidí "západního" světa, neb v dnešní době snad téměř každý člověk s příjmem větším než nutné minimum disponuje počítačem či notebookem.

O čem že to celé je? Velmi stručně je to pohádka se zhruba takovouto osnovou:
  1. Chtěl jsem na jaře 2011 koupit výkonný 13“ notebook bez OS MS Windows.
  2. Po prozkoumání českého trhu jsem zjistil, že v nabídce je jediný 13“ notebook bez OS, který je ale bohužel paradoxně dražší a hůře vybavený než jeho konkurenti s MS Windows.
  3. Oslovil jsem prodejce Czech computer a společnost ACER, zda mi jsou schopni dodat notebook bez OS – prý ne.
  4. Protože notebook jsem potřeboval, z výše popsaných důvodů jsem byl donucen koupit si notebook (nakonec ACER) s MS Windows, které jsem ale na základě podmínek licenčního ujednání (EULA) chtěl vrátit – což je legitimní možnost uvedená v licenci.
  5. Při prvním spuštění PC jsem zjistil, že podmínky v EULA byly – oproti situaci, kterou jsem očekával na základě zkušeností jiných lidí – změněny, a to takovým způsobem, aby vrátit nechtěné MS Windows bylo v podstatě nemožné.
  6. Kontaktoval jsem společnost ACER přes oficiální formulář technické podpory s tím, že bych na základě EULA rád zjistil jejich podmínky refundace (vrácení MS Windows) a toto své právo uplatnil.
  7. Když se obchodníci dlouho k tématu nevyjádřili (technici odepsali hned, že předají obchodnímu), záležitost jsem urgoval.
  8. Když se stále neozývali (to už bylo déle než měsíc od původní žádosti), založil jsem nový servisní požadavek s urgencí předchozího – že si myslím, že už to je teda fakt dlouho, a že žádám znovu o odpověď, a že: „...postup mi jednoduše nepřijde pro-zákaznický. Doufám, že se jedná jen o nějaké nedorozumění, že to prostě někde zapadlo či tak něco - to se může stát, a že se vše již brzo vysvětlí a uzavře, ať už to dopadne jakkoli. Tohle vaše komunikační ticho je dosti úmorné...
  9. Po 39 dnech (!) od založení žádosti a 2 urgencích mi konečně přišla odpověď z obchodního oddělení, že: „...U všech našich výrobků však nabízíme možnost v případě, že neodsouhlasíte licenční podmínky vrátit operační systém do 30 dnů po zakoupení notebooku...
  10. Odpověděl jsem, proč že mi toto píší až po uplynutí oněch 30 dnů, a že hodlám tohoto i nadále využít, ať mi napíší výši refundace.
  11. Když ani po 10 dnech nikdo nereagoval, záležitost jsem opět byl nucen urgovat.
  12. Bylo mi obratem (v rozporu s předchozím e-mailem) odpovězeno, že nemůžu mít místo klimatizace rádio (tedy že se nic refundovat nebude), a že pokud nejsem s notebookem spokojen, můžu ho vrátit, a že ACER mi vyplatí částku, kterou jsem za něho utratil.
  13. Odpověděl jsem, že si stále nerozumíme, že já přece jsem spokojen s notebookem, ne však s tím, že je na něm MS Windows, které já dle EULA mám možnost vrátit, a že tedy akceptuji jejich rozhodnutí donutit mě vrátit celý počítač, a jak a kde to mám udělat, ale že kontaktuji příslušné úřady (ČOI, SOS, ÚOHS) a o celé věci se s nimi poradím.
  14. Notebook jsem nakonec vrátil v servisním středisku v Brně. Částku za notebook mi ale nevyplatila společnost ACER, jak mi bylo avizováno, nýbrž jsem musel čekat na dopis, se kterým jsem ještě musel jít za prodejcem, kde jsem notebook koupil, a nechat si to proplatit tam.
  15. Kontaktoval jsem výše zmíněné úřady.
  16. Jejich odpovědi jsem již poměrně stručně popsal v kapitole VI.
Inu, silný Microsoft a výrobci počítačů v radostném vydělávajícím gigantickém kartelu proti maličkým slabým jednotlivcům... Problém, o kterém málo lidí ví, ale týká se skoro všech.

Na celém případu mi nejvíce vadilo to komunikační ticho, hra ACERu na mrtvého brouka – to, že zvolili strategii „necháme ho vycukat, možná ho to přejde... takových floutků tu už pár bylo...“.

Proč nenapsali zrovna něco o podmínkách refundace?  Proč v jednom e-mailu řekli, že MS Windows vrátit lze, a v následujícím, že ne?

Mrzí mě, že ani obchodník ACERu, ani ČOI a ÚOHS nepochopili či se ani nesnažili pochopit podstatu problému, přestože jsem uvedl poměrně podrobné a jasné informace, motivace a vysvětlení, včetně relevantních odkazů. Celý případ není o pár stovkách za vrácený OS – proto jsem to celé opravdu neabsolvoval, jde o princip, práva1 a svobody nás všech.

Celý článek si můžete buď přečíst na rootu, nebo jsem ho vydal i jako samostatné PDF na Scribdu:

Jak jsem se pokoušel vrátit MS Windows aneb trnitá cesta k notebooku bez OS Windows

#McZ

--
Klíčová slova: Windows refundace, Windows tax, Windows daň, Microsoft EULA, Windows refund, vrácení MS Windows, daň Microsoftu


3 komentáře :

Martin crysman Zahradník řekl(a)...

Všichni co by uvítali možnost koupit si notebook bez OS Windows, prosím podpořte...
http://www.ubuntu.cz/anketa-asus-bez-os

Martin crysman Zahradník řekl(a)...

Situace je stále bídná :( - viz dnešní komunikace s obchodem Alza.cz:
---
Dobrý den,

líbí se mi tento notebook, který je ale bohužel dodáván s MS Windows, které nechci a nepotřebuji, protože používám GNU/Linux. Je nějaká možnost, jak si ho koupit bez OS MS Windows?

V nabídce totiž máte podobný notebook (Acer TravelMate B113-M Black), který je ale dražší :( Nehledě na to, že nemá tak úsporný procesor...

Děkuji
McZ
---

odpověď:
---
Dobrý den,

bohužel, notebooky jsou dodávány od výrobce v konfiguracích, které není možné měnit.

V případě jakýchkoliv dalších přání či dotazů nás neváhejte kontaktovat.

- Alza.cz
---

Martin crysman Zahradník řekl(a)...

S Alzou to nevyšlo, komunikoval jsem tedy přímo s ASUS ČR. Jak vidno níže, nic se nezměnilo, prodejce HW ani jeho výrobce problém nucených Windows (tzv "Windows tax") vůbec nezajímá. Co hůře, ASUS např. nezajímá ani to, že si pravděpodobně koupím počítač od Acera, jak plyne z jejich odpovědi:
---
Dobrý den,

velmi se mi líbí notebook ASUS X200CA-KX007H Black, který mají např. zde
[http://www.alza.cz/asus-x200ca-kx007h-d504074.htm]

Potíž je ale v tom, že je dodáván s MS Windows, který nepotřebuju a nechci, protože
ho nepoužívám (jedu na GNU/linuxu).

Jakým způsobem prosím mohu tento notebook dostat bez OS od Microsoftu?
Existuje podobný notebook od Aceru [http://www.alza.cz/acer-travelmate-b113-m-
323a4g50akk-d340387.htm], který sice OS Windows nemá, ale zato má energeticky
náročnější procesor a je i dražší :( - upřednostnil bych raději váš produkt, pokud je
možné ho dostat bez MS Windows.

Nechci si ho koupit s MS Windows, které pak následně budu mazat. Ne kvůli tomu,
že to neumím nebo nechci, ale z principu. Nechci podporovat společnost Microsoft.
Více viz můj článek [http://crysmanovo.blogspot.com/2012/08/jak-jsem-se-pokousel-
vratit-ms-windows.html]

Děkuji za informace
McZ
---

odpověď:
---
Dobry den,

vyrobek je dodavan v konfiguraci s operacnim systemem a nelze jej z nej odstranit. Pokud si prejete vyrobek bez operacniho systemu, je treba vybrat takovy, ktery jej od zacatku v konfiguraci nema.

S pozdravem,


ASUS Technical Support
---